Directe relatie tussen verbale communicatie en ontstaan van kinderangst

De woorden van ouders kunnen aanzienlijke impact hebben op de ontwikkeling van angst bij kinderen. Zelfs een enkele opmerking over een nieuwe stimulus, zoals een dier of een onbekende persoon, kan leiden tot verhoogde angst en vermijdingsgedrag bij kinderen. Dit blijkt uit een meta-analyse van de Universiteit Leiden, gepubliceerd in Clinical Child and Family Psychology Review.

Kinderen van ouders met een angststoornis hebben een twee- tot drievoudig risico om zelf ook een angststoornis te ontwikkelen. Hoewel genetische factoren een rol spelen, benadrukt dit onderzoek het belang van omgevingsfactoren, met name de verbale communicatie van ouders. De onderzoeksresultaten tonen een groot causaal effect aan: kinderen vertoonden significant meer angst na blootstelling aan ouderlijke angstuitingen. Dit effect was consistent, ongeacht de bestaande angstniveaus van het kind of de ouder en ongeacht de leeftijd van het kind. Vooral de herhaalde blootstelling aan angstige communicatie lijkt een rol te speken.

Implicaties voor opvoeding

Deze meta-analyse benadrukt de cruciale rol van ouderlijke communicatie bij de ontwikkeling van angst bij kinderen. De bevindingen onderstrepen het belang van bewustwording over eigen angsten en zorgen van ouders: zelfs onbewust kunnen deze worden overgedragen op hun kinderen. Het is dan ook essentieel dat ouders zich bewust zijn van de impact van hun woorden, vooral als het gaat om nieuwe of onbekende situaties. Door positieve en geruststellende communicatie te gebruiken, kunnen ouders een veilige omgeving creëren waarin kinderen zich vrij voelen om de wereld te ontdekken.

Preventie

‘Mijn boodschap voor ouders zou zijn dat ons onderzoek laat zien hoeveel impact hun woorden kunnen hebben, zelfs al na één keer,’ concludeert onderzoeker Cosima Nimphy, eerste auteur van de studie.. ‘En voor ouders met een angststoornis zouden we preventiestrategieën kunnen bedenken, zoals psycho-educatie of training die voorkomt dat kinderen niet steeds weer worden blootgesteld aan angst-inboezemende informatie.’

In de toekomst wil Nimphy beter leren begrijpen hoe ouders hun kinderen juist met ondersteunende woorden kunnen leren niet bang te zijn. ‘In kwalitatieve studies moeten we van kinderen leren wat ze in het verleden heeft geholpen om hun angsten onder ogen te zien, en welke uitspraken van hun ouders hun moed heeft gegeven. Wat heeft ze dapper gemaakt?’

The Role of Parental Verbal Threat Information in Children’s Fear Acquisition: A Systematic Review and Meta-analysis

Lees hier het artikel: Directe relatie tussen verbale communicatie en ontstaan van kinderangst
Bronnen: vakbladvroeg.nlnedkad.nl / universiteitleiden.nl
23 september 2024