Onze manier van werken

Wij gaan de ontwikkeling stimuleren door:

Lichamelijke ontwikkeling

  • Kruipen en tijgeren
  • Evenwichtsoefeningen zoals ballet en trampoline springen
  • Zwemmen
  • Balspellen
  • Dansen en andere sporten

Vitale ontwikkeling

De zintuigen ontwikkelen in

  • Voelen, proeven, ruiken, horen, zien
  • Tekenen, schilderen, bouwen, (uit-)puzzelen
  • Muziek horen, zelf muziek maken
  • Dansen en zingen

Mentale ontwikkeling

  • Taal ontwikkeling (plus meerdere talen)
  • Rekenen
  • Encyclopedische kennis
  • Rust: leren mediteren en hatha yoga
  • Klok kijken
  • Leren programmeren

Dagindeling

’s Morgens bij binnenkomst gaan de schoenen uit in de gang. De kinderopvang is schoen-vrij. Sloffen zijn toegestaan. Jassen/rugzakjes blijven in de gang. Knuffels kunnen meegenomen worden.
De peuters zijn vrij om met alles mee te doen waar ze geïnteresseerd in zijn. En kunnen kiezen uit tientallen activiteiten om verder te leren en te ervaren.
Leeftijd is geen criterium om wel of niet mee te kunnen doen.

Ochtendprogramma:
  1. De vroege vogeltjes mogen helpen met (leren) broodbakken
  2.  Starten met kruipen en tijgeren
  3.  Woordkaarten, stippenkaarten
  4.  Naar keuze (de kinderen kiezen wat ze willen gaan doen, binnen of buiten):
    – muziek maken
    – dansen
    – zingen
    –  knutselen
    -voorlezen
    – tekenen en schrijven, schilderen, kleien, handwerken
    – buiten tuintje verzorgen, dieren verzorgen, trampoline springen, zandbak
    – gymnastiek/beweging
    – koken/bakken/leren en alles over voeding
    – zintuig spelletjes
  5. weede keer woordkaarten, stippenkaarten
  6.  Tweede keer kruipen en tijgeren
Lunchtijd (op een vast moment):

(Samen leren) : zelf eten en drinken maken (biologisch, uit de eigen tuinen en van de biologische Hofwebwinkel.

Middagprogramma:
  1. Kruipen en tijgeren
  2. Woordkaarten, stippenkaarten
  3. Naar keuze (de kinderen laten kiezen wat ze willen gaan doen/naar buiten):
    – muziek maken
    – dansen
    – zingen
    – knutselen
    – tekenen, schilderen
    – naar buiten
    – gymnastiek/beweging
    – voorlezen
    – koken/bakken/leren wat we uit de tuin kunnen gebruiken als voeding
    – zintuigspelletjes
  4. Woordkaarten, stippenkaarten
  5. Kruipen en tijgeren

Zintuigontwikkeling:

Leren voelen hoe verschillende materialen aanvoelen en hoe zwaar ze zijn

Hoe vloeistoffen aanvoelen en welke temperatuur ze hebben

Verschillende soorten fruit leren proeven, vast en vloeibaar

Verschillende geuren onderscheiden en leren ruiken en later combinaties van geuren

Leren precieze aantallen dingen grijpen/pakken
En na het geleerd te hebben, hetzelfde doen, maar dan met een blinddoek.
Een voorbeeld zintuigontwikkeling van voelen, ruiken en proeven: 6 glaasjes met 6 verschillende vloeistoffen om het verschil te voelen als je je vinger erin stopt. Daarna ruiken en proeven en benoemen van de vloeistoffen. Na een aantal keer oefenen, hetzelfde doen maar dan met blinddoek.

Muziek en Dans

Naar keuze: muziek maken, dansen en zingen (dagelijks).
Zo klein als ze zijn kunnen de kinderen zich al te goed doen aan vele muziekinstrumenten. Hieronder staan enkele bijzondere genoemd:

Om te trommelen: een roll-up drum-kit, een professionele elektronische drumkit, verschillende soorten trommels en 2 soorten Aeroband pocket drumsticks waarmee je kan drummen in de lucht.
Blaasinstrumenten: een blokfluit, een mini pocket saxofoon en 8 mooie mondharmonica’s
Toets- en snaarinstrumenten: een Moog Theremin, 4 soorten keyboards, een kalimba, een lier, een xylofoon, 2 Artiphon Orba muziekbollen, het Artiphon Instrument 1 en twee echte analoge Moogs (à la Colin Benders :-).

De meeste keyboards en drumkits hebben een koptelefoon ingang, zodat het geen kakofonie wordt als iedereen op een instrument speelt.
De kinder koptelefoons hebben een geluidsgrens (85dB) zodat het geluid niet te hard kan worden gezet.

Afhankelijk van de interesse en groei van de kinderen zullen we ook gastdocenten uitnodigen om te komen lesgeven (bijvoorbeeld balletdans, gitaarles etc.)

Tekenen, schilderen en handenarbeid:

Natekenen, tekenen, schilderen, met de handen werken zijn ook dagelijkse activiteiten.
Ook gaan we al snel zelf steppen en autootjes in elkaar zetten (bijvoorbeeld Modi en Infento)

Sport en Spel binnen:

Kruipen en tijgeren, zachte ballen spellen, gymnastiek oefeningen, zonnegroetjes, ‘Hollandse’ bewegingsspelletjes; vele activiteiten die we dagelijks zullen doen.

Bibliotheek, Lezen en Schrijven:

Er is een eigen bibliotheek in onze Kinderopvang/School met platenboeken, prentenboeken, duizenden boeken voor verschillende leeftijden. Voorleesboeken, Atlassen, Landenboeken, Geschiedenisboeken, Dierenboeken, Plantenboeken enz. En natuurlijk zijn er plaatjesboeken en tijdschriften als Donald Ducks, Paulus de Boskabouter prentenboeken, Tom Poes en Olie B. Bommel, Bollie en Billie en veel andere stripboeken uit de laatste 60+ jaar.
In het begin zullen we een selectie maken waaruit de kinderen kunnen kiezen.