Glenn Doman methode
De School uit de Toekomst wil de toekomstige onderwijsontwikkelingen in het nu brengen voor kinderen die voor de toekomst geboren zijn.
Woordkaarten en Stippenkaarten
Leren lezen met behulp van woordkaarten
De eerste nadruk in ‘het onderwijs uit de toekomst’ richt zich op de neurologische ontwikkeling van brein en zenuwstelsel.
De tweede nadruk richt zich op het leren lezen met behulp van woordkaarten.
Leren lezen met de Glenn Doman methode: een baby van 8 maanden kan al leren lezen met behulp van woordkaarten met 1 woord op de kaart (Engels: flash cards). De moeder laat de woordkaart een seconde zien en zegt het woord en doet dat vervolgens met nog 4 woordkaarten. Na enkele dagen worden de woorden vervangen door nieuwe woorden. Bij het bereiken van 50 woordkaarten kan begonnen worden met zinnen maken met 3 of 4 woordkaarten.
De peuter leert hierbij lezen met hele woorden, niet via letters en lettergrepen. Een woord is daarbij een beeld. De peuter kan met deze methode snel leren lezen, zonder spelfouten uiteraard.
Het idee van de School uit de Toekomst is geboren toen de directeur op de Indiase Glenn Doman school een baby, die nog niet kon praten of lopen, naar woordkaarten toe zag kruipen en 3 kaarten op volgorde legde. Hij las: ‘I love mama’ en was volledig overtuigd.

Het leren rekenen met behulp van stippenkaarten
Leren rekenen met de Glenn Doman methode: de peuter leert rekenen met stippenkaarten waar 1 of 2 of 3 tot 100 stippen op staan. Het aantal stippen is ook hier een beeld. De peuter telt de stippen niet, maar ziet in 1 beeld het aantal. Na 20 stippenkaarten kan met 2 kaarten begonnen worden met optellen, aftrekken en vermenigvuldigen. Opmerkelijk is hierbij dat de stippen op elke manier op een stippenkaart kunnen staan: naast elkaar, of at random op de kaart. De peuter ziet in alle gevallen direct het aantal stippen.
Met woordkaarten en stippenkaarten ziet de peuter alles op een directe manier waardoor het brein de informatie niet hoeft te verwerken en er dus geen verwerkingstijd is. Omdat de methode visueel is hoeft het kind hiervoor geen geheugen te ontwikkelen en via het geheugen te leren. Geheugen is op deze jonge leeftijd nog niet gevormd. Leren gaat met deze methode veel sneller en veel preciezer en vormt geen belasting voor het kind.

Kruipen en Tijgeren
De eerste nadruk in ‘het onderwijs uit de toekomst’ richt zich op de neurologische ontwikkeling van brein en zenuwstelsel. De verbindingen tussen de verschillende hersendelen zijn bepalend voor het functioneren van lichaam en geest voor de rest van het leven. Missende verbindingen kunnen levenslange beperkingen opleveren.
De methodes uit de Glenn Doman methode van hersenontwikking zijn ‘kruipen en tijgeren’ en velerlei oefeningen voor de coördinatie van brein met alle lichaamsdelen.
Sport en Spel
Spelen buitentuin
Het eigen terrein van onze Kinderopvang ‘School uit de Toekomst’ beslaat bijna 1 ha.
De buitengrens van de kavel is een hekwerkomheining van 1.40 meter hoog met een aantal poorten met slot.
Er zijn meerdere speelplekken als een heuvelzandbak, een grote trampoline, speeltafels en een wilgenhut (in groeibouw).
Ook in de grote kippenren kan gespeeld worden met de kippen en een konijn.
Spelen binnentuin
De kinderopvang heeft centraal een binnenspeeltuin met een klimtoestel met glijbaan, een trampoline, een speeltafel en een zandbakje.
Sportactiviteiten
Sporten en bewegen is leuk én belangrijk voor de lichamelijke ontwikkeling van de kinderen.
Balspel sporten, vliegeren, boemerang gooien, vliegen met drones en vliegtuigjes en zoveel meer.

Kijken
Voor de peuters zijn er microscopen, verrekijkers, sterrenkijkers, fototoestellen, filmtoestellen en weer zoveel meer.
- Meerdere speelplekken met trampolines (met zand)
- Klimheuvels
- Sporten
- Ballenspellen