De ontwikkeling van de zintuigen is de basis van ons neurologisch leven. In alles van ons leven zijn onze zintuigen en onze zenuwen betrokken. Een gebrek in de ontwikkeling van de zintuigen of de zenuwen blijft ons het hele leven achtervolgen. Maar elk gebrek kan ook voorkomen worden!
Ook op dit gebied draait het om het leggen van verbindingen in de hersenen, het brein. Door de zintuigen te trainen worden voortdurend nieuwe verbindingen gelegd en door herhaling permanent vastgelegd.
Elk zintuig wordt uitgebreid getraind door middel van oefeningen die peuters bijzonder interessant vinden, ook omdat ze elke dag nieuwe dingen leren en onder controle krijgen. Het is niet ongebruikelijk dat de peuters al vrij gauw meer en betere vaardigheden ontwikkelen dan de juffen of hun ouders.
Het idee dat jonge peuters niet al te veel kunnen leren wordt tegengesproken door de vele voorbeelden van peuters die al op heel jonge leeftijd een instrument kunnen bespelen. Het is een kwestie van de peuter in contact te brengen met mogelijkheden waarvoor de peuter kan kiezen. Zonder die mogelijkheden kan de peuter weinig ontdekken.
Feedback is hierbij een essentiële noodzaak om snel te leren en dingen onder de knie te krijgen en verder te kunnen ontwikkelen. Zonder feedback wordt het leerproces lang uitgesponnen waarbij de peuter de interesse kan verliezen. Voortdurende uitdagingen, die het kind zelf creëert, zijn bovendien belangrijk om de interesse te bewaren.
Ons uitgangspunt is dat een kind alles kan leren wat het kind wil. We hanteren daarom geen grenzen, zoals geen grenzen van leeftijd of afkomst. Elk kind kan zich tot geniaal ontwikkelen.
Elke verbinding in het brein geeft een mogelijkheid die zonder die verbinding achterwege blijft. Missende verbindingen kunnen zich bijvoorbeeld uiten in een vertraagd reactievermogen, een verminderd gevoel voor ritme, dyslexie, gebrek aan controle over en contact met lichaamsdelen, geheugenproblemen, coördinatie problemen, verminderd concentratie vermogen, maar ook gebrek aan controle over gedachten en gevoelens met als mogelijk gevolg ADHD6, impulsiviteit, agressie, obsessies etc.