Vragen of opmerkingen?   06 14445735    info@schooluitdetoekomst.nl

Wat gaan we doen?

Wat gaan we doen?

Wij gaan de ontwikkeling stimuleren door:

 

* Lichamelijke ontwikkeling
kruipen en tijgeren
evenwichtsoefeningen zoals ballet en trampoline springen
zwemmen
balspellen
dansen
en andere sporten

* Vitale ontwikkeling
De zintuigen ontwikkelen in voelen, proeven, ruiken, horen, zien
Tekenen, schilderen, bouwen, (uit-)puzzelen
Muziek horen, zelf muziek maken
Dansen en zingen

*Mentale ontwikkeling
Taal ontwikkeling (plus meerdere talen)
Rekenen
Encyclopedische kennis
Rust: leren mediteren en hatha yoga
Klok kijken
Leren programmeren

Dezelfde tafels als op de foto hebben wij cadeau gekregen van de India School

Dagindeling
s Morgens bij binnenkomst gaan de schoenen uit in de gang. De kinderopvang is schoen-vrij. Sloffen zijn toegestaan. Jassen/rugzakjes blijven in de gang. Knuffels kunnen meegenomen worden.

* Ochtendprogramma:
1. De vroege vogeltjes mogen helpen met (leren) broodbakken
2. Starten met kruipen en tijgeren
3. Woordkaarten, stippenkaarten
4. Naar keuze (de kinderen kiezen wat ze willen gaan doen, binnen of buiten):
-muziek maken
-dansen
-zingen
-knutselen
-voorlezen
-tekenen en schrijven, schilderen, kleien, handwerken
-buiten tuintje verzorgen, dieren verzorgen, trampoline springen, zandbak
-gymnastiek/beweging
-koken/bakken/leren en alles over voeding
-zintuig spelletjes
5. Tweede keer woordkaarten, stippenkaarten
6. Tweede keer kruipen en tijgeren

* Lunchtijd (op een vast moment):
(Samen leren) : zelf eten en drinken maken (biologisch, uit de eigen tuinen en van de biologische Hofwebwinkel.

 * Middagprogramma:
1. Kruipen en tijgeren
2. Woordkaarten, stippenkaarten
3. Naar keuze (de kinderen laten kiezen wat ze willen gaan doen/naar buiten):
– muziek maken
– dansen
– zingen
– knutselen
– tekenen, schilderen
– naar buiten
– gymnastiek/beweging
– voorlezen
– koken/bakken/leren wat we uit de tuin kunnen gebruiken als voeding
– zintuigspelletjes
4. Woordkaarten, stippenkaarten
5. Kruipen en tijgeren

 

De peuters zijn vrij om met alles mee te doen waar ze geïnteresseerd in zijn. En kunnen kiezen uit tientallen activiteiten om verder te leren en te ervaren.
Leeftijd is geen criterium om wel of niet mee te kunnen doen.

 

                                                                               Matten voor kruipen en tijgeren (crawling en creeping)
 

Binnen Activiteiten
Zoals hierboven beschreven zullen alle activiteiten gericht zijn op de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van het kind.

Zintuigontwikkeling:
* leren voelen hoe verschillende materialen aanvoelen en hoe zwaar ze zijn
* hoe vloeistoffen aanvoelen en welke temperatuur ze hebben
* verschillende soorten fruit leren proeven, vast en vloeibaar
* verschillende geuren onderscheiden en leren ruiken en later combinaties van geuren
* leren precieze aantallen dingen grijpen/pakken
En na het geleerd te hebben, hetzelfde doen, maar dan met een blinddoek.
Een voorbeeld zintuigontwikkeling van voelen, ruiken en proeven: 6 glaasjes met 6 verschillende vloeistoffen om het verschil te voelen als je je vinger erin stopt. Daarna ruiken en proeven en benoemen van de vloeistoffen. Na een aantal keer oefenen, hetzelfde doen maar dan met blinddoek.

Muziek en Dans:
Naar keuze: muziek maken, dansen en zingen (dagelijks).
Zo klein als ze zijn kunnen de kinderen zich al te goed doen aan vele muziekinstrumenten. Hieronder staan enkele bijzondere genoemd:
– om te trommelen: een roll-up drum-kit, een professionele elektronische drumkit, verschillende soorten trommels en 2 soorten Aeroband pocket drumsticks waarmee je kan drummen in de lucht.
– blaasinstrumenten: een blokfluit, een mini pocket saxofoon en 8 mooie mondharmonica’s
– toets- en snaarinstrumenten: 
een Moog Theremin, 4 soorten keyboards, een kalimba, een lier, een xylofoon, 2 Artiphon Orba muziekbollen, het Artiphon Instrument 1 en twee echte analoge Moogs (à la Colin Benders :-).

De meeste keyboards en drumkits hebben een koptelefoon ingang, zodat het geen kakofonie wordt als iedereen op een instrument speelt.
De kinder koptelefoons hebben een geluidsgrens (85dB) zodat het geluid niet te hard kan worden gezet. 

Afhankelijk van de interesse en groei van de kinderen zullen we ook gastdocenten uitnodigen om te komen lesgeven (bijvoorbeeld balletdans, gitaarles etc.)

Tekenen, schilderen en handenarbeid:
Natekenen, tekenen, schilderen, met de handen werken zijn ook dagelijkse activiteiten.
Ook gaan we al snel zelf steppen en autootjes in elkaar zetten (bijvoorbeeld Modi en Infento)

Sport en Spel binnen:
Kruipen en tijgeren, zachte ballen spellen, gymnastiek oefeningen, zonnegroetjes, ‘Hollandse’ bewegingsspelletjes; vele activiteiten die we dagelijks zullen doen.

Bibliotheek, Lezen en Schrijven:
Er is een eigen bibliotheek in onze Kinderopvang/School met platenboeken, prentenboeken, duizenden boeken voor verschillende leeftijden. Voorleesboeken, Atlassen, Landenboeken, Geschiedenisboeken, Dierenboeken, Plantenboeken enz. En natuurlijk zijn er plaatjesboeken en tijdschriften als Donald Ducks, Paulus de Boskabouter prentenboeken, Tom Poes en Olie B. Bommel, Bollie en Billie en veel andere stripboeken uit de laatste 60+ jaar.
In het begin zullen we een selectie maken waaruit de kinderen kunnen kiezen. 

 
                                       De teakhouten tafels waarop ze lezen hebben wij ook cadeau gekregen van de school in India


Buiten Activiteiten

Binnentuin
In het midden van het gebouw is er een open binnentuin van 50 m2 waar de peuters in de zandbak kunnen spelen, waar ze op de trampoline kunnen springen en waar een klim en glij bouwsel staat. De binnentuin is geheel omringd door glas en kan gezien worden vanuit elk lokaal.

Moestuinen
Ieder kind krijgt een eigen tuintje om in te doen wat hij wil en kan er zelf voor zorgen. Later is het gezamenlijk oogsten en opeten.

Kinderboerderij
In het gebouw worden geen (huis)dieren toegelaten. Buiten zijn kleine dieren te vinden in onze eigen kleine kinderboerderij in aanleg. We zullen daar samen met de kinderen voor zorgen. Een kleine kinderboerderij met kipjes, konijnen en cavia’s, waarbij ieder kind een eigen diertje uit kan kiezen om er voor te kunnen zorgen.
Nadat ze buiten en/of bij de dieren geweest zijn, zullen wij met de kinderen handen wassen, evt. schone kleren aan etc. Er zijn indien nodig 2 douches en 2 wastafels (op kinderhoogte) voor de kinderen.
Op verschillende plekken in de tuin en rondom het dierenverblijf zijn met water gevulde IBC containers geplaatst waar wij samen met de kinderen onze handen kunnen wassen en waar water voor de tuintjes getapt kan worden. 

Boomgaard en Voedselbos
Aan het eind van de kavel zijn we begonnen met de aanleg van een voedselbos.
Overal op het terrein staan fruitbomen, bessenstruiken en een aantal notenbomen. 

Zwemvijver
Het idee van een zwemvijver hebben we moeten laten varen. 
Een relatief groot (4,5 bij 10 meter) kunstmatig zwembad komt er in de zomer van 2024 waar de peuters ook zwemles in krijgen.
Ook zijn er een paar waterbadjes om ’s zomers in en bij te spelen. 

Sport en Spel
In 2024 zal er een groot sportveld worden aangelegd aan de voorkant van het voedselbos.
Er kan daar ook gevliegerd worden, met boemerangs gegooid, met (zweef)vliegtuigjes gevlogen en met verschillende soorten drones.

Controle op teken
Na het buitenspelen zal altijd gecontroleerd worden op teken. Wij verwachten echter dat het tekenprobleem klein of niet aanwezig zal zijn door ons gebruik van EM (Effectieve Micro-organismen) middelen waar teken een hekel aan hebben. EM zelf beschermt bovendien tegen de ziekte van Lyme (welke het gevolg kan zijn van een tekenbeet). 

 

alle foto’s op deze bladzijde zijn van de school in India