Wat gaan we doen?
Wij gaan de ontwikkeling stimuleren door:
* Lichamelijke ontwikkeling
kruipen en tijgeren
evenwichtsoefeningen zoals ballet en trampoline springen
zwemmen
balspellen
dansen
en andere sporten
* Vitale ontwikkeling
De zintuigen ontwikkelen in voelen, ruiken, horen, zien
Tekenen, schilderen, bouwen, (uit-)puzzelen,
Muziek horen, zelf doen
Dansen en zingen
*Mentale ontwikkeling
Taal ontwikkeling (plus meerdere talen)
Rekenen
Encyclopedische kennis
Rust: leren mediteren en hatha yoga
Klok kijken
Leren programmeren

Dagindeling
’s Morgens bij binnenkomst gaan de schoenen uit in de gang. De kinderopvang is schoen-vrij. Sloffen zijn toegestaan. Jassen/rugzakjes blijven in de gang. Knuffels kunnen meegenomen worden.
* Ochtendprogramma:
1. De vroege vogeltjes mogen helpen met (leren) broodbakken
2. Starten met kruipen en tijgeren
3. Woordkaarten, stippenkaarten
4. Naar keuze (de kinderen kiezen wat ze willen gaan doen, binnen of buiten):
-muziek maken
-dansen
-zingen
-knutselen
-voorlezen
-tekenen en schrijven, schilderen, kleien, handwerken
-buiten tuintje verzorgen, dieren verzorgen, trampoline springen, zandbak
-gymnastiek/beweging
-koken/bakken/leren en alles over voeding
-zintuig spelletjes
5. Tweede keer woordkaarten, stippenkaarten
6. Tweede keer kruipen en tijgeren
* Lunchtijd (op een vast moment):
(Samen leren) : zelf eten en drinken maken (biologisch, uit de eigen tuinen en van de biologische Kemphaan boerderij)
* Middagprogramma:
1. Kruipen en tijgeren
2. Woordkaarten, stippenkaarten
3. Naar keuze (de kinderen laten kiezen wat ze willen gaan doen/naar buiten):
-muziek maken
-dansen
-zingen
-knutselen
-tekenen, schilderen
-naar buiten
-gymnastiek/beweging
-voorlezen
-koken/bakken/leren wat we uit de tuin kunnen gebruiken als voeding
– zintuigspelletjes
4. Woordkaarten, stippenkaarten
5. Kruipen en tijgeren
De peuters zijn vrij om met alles mee te doen waar ze geïnteresseerd in zijn. En kunnen kiezen uit tientallen activiteiten om verder te leren en te ervaren.
Leeftijd is geen criterium om wel of niet mee te kunnen doen.
Binnen Activiteiten
Zoals hierboven beschreven zullen alle activiteiten gericht zijn op de ontwikkeling van het kind.
Zintuigontwikkeling:
* leren voelen hoe verschillende materialen aanvoelen en hoe zwaar ze zijn
* hoe vloeistoffen aanvoelen en welke temperatuur ze hebben
* verschillende soorten fruit leren proeven, vast en vloeibaar
* verschillende geuren onderscheiden en leren ruiken, inclusief combinaties
* leren precieze aantallen dingen grijpen
En na een aantal keer hetzelfde doen, maar dan met een blinddoek.
Een voorbeeld zintuigontwikkeling van voelen, ruiken en proeven: 6 glaasjes met 6 verschillende vloeistoffen om het verschil te voelen als je je vinger erin stopt. Daarna ruiken en proeven en benoemen van de vloeistoffen. Na een aantal keer oefenen, hetzelfde doen maar dan met blinddoek.
Muziek en Dans:
Naar keuze (de kinderen kiezen wat ze willen gaan doen, binnen of buiten): muziek maken, dansen en zingen zullen dagelijkse activiteiten zijn.
Zo klein als ze zijn kunnen de kinderen zich al te goed doen aan vele muziekinstrumenten; hieronder staan enkele bijzondere genoemd:
– om te trommelen: een roll-up drum-kit, verschillende soorten trommels en Aeroband pocket drumsticks waarmee je kan drummen in de lucht.
– blaasinstrumenten: een echte blokfluit, een mini pocket saxofoon en een mooie mondharmonica
– toets- en snaarinstrumenten: een Moog Theramini, een keyboard, een kalimba, een lier, een xylofoon, een Artiphon Orba muziekbol, het Artiphon Instrument 1 en een echte analoge Moog (à la Colin Benders :-).
Afhankelijk van de interesse en groei van de kinderen zullen we ook gastdocenten uitnodigen om te komen lesgeven (bijvoorbeeld balletdans, gitaarles etc.)
Tekenen, schilderen en handenarbeid:
Natekenen, tekenen, schilderen, met de handen werken zijn ook dagelijkse activiteiten. Ook gaan we al snel zelf steppen en autootjes in elkaar zetten (bijvoorbeeld Mod en Infento)
Sport en Spel binnen:
Kruipen en tijgeren, zachte ballen spellen, gymnastiek oefeningen, zonnegroetjes, ‘Hollandse’ bewegingsspelletjes; vele activiteiten die we dagelijks zullen doen.
Bibliotheek, Lezen en Schrijven:
Er is een eigen bibliotheek in onze Kinderopvang/School met platenboeken, prentenboeken, duizenden boeken voor verschillende leeftijden. Voorleesboeken, Atlassen, Landenboeken, Geschiedenisboeken, Dierenboeken, Plantenboeken, Donald Ducks, noem maar op. In het begin zullen we een selectie maken waaruit de kinderen kunnen kiezen.

Moestuinen
Ieder kind krijgt een eigen tuintje om in te doen wat hij wil en er zelf voor zorgen. En later gezamenlijk oogsten en opeten.
Kinderboerderij
In het gebouw worden geen (huis)dieren toegelaten. Buiten zijn kleine dieren te vinden in onze eigen kleine kinderboerderij. We zullen daar samen met de kinderen voor zorgen. Een kleine kinderboerderij met kipjes, konijnen en cavia’s, waarbij ieder kind een eigen diertje krijgt (toegewezen) en ervoor mag zorgen.
Nadat ze buiten en/of bij de dieren geweest zijn, zullen wij altijd met de kinderen handen wassen, evt. schone kleren aan etc. Er zijn ook 2 douches en 2 wastafels (op kinderhoogte) voor de kinderen.
Op verschillende plekken in de tuin en rondom het dierenverblijf zullen fonteintjes worden geïnstalleerd waar wij samen met de kinderen onze handen kunnen wassen.
Boomgaard en Voedselbos
Zwemvijver
Speeltuinen
Sport en Spel