De Glenn Doman methode van lesgeven
“Elk mens wordt geboren met een grotere potentiële intelligentie dan Leonardo in zijn leven ooit gebruikte”
Glenn Doman
Wat gaan we doen?
“Het menselijk brein is uniek in die zin dat het de enige container is waarvan gezegd kan worden dat des te meer je er in stopt, des te meer het kan opnemen”
Glenn Doman
Ondersteunende literatuur
“Des te meer je je kindje test, des te langzamer zal hij leren en des te minder hij zal willen doen.
Des te minder je hem test, des te sneller zal hij leren en des te meer hij wil leren. Kennis is het meest waardevolle cadeau dat je aan je kind kunt geven. Geef het even genereus als je voeding geeft”
Glenn Doman
Onze kinderopvang in essenties
Onze kinderopvang, het gebouw, de natuur en het klimaat
- 1. Onze kinderopvang is klimaatpositief (produceert meer energie dan er gebruikt wordt) door 96 zonnepanelen op het dak.
- 2. Onze kinderopvang is klimaatbestendig en toekomstbestendig gebouwd. Haar ronde vorm is bestand tegen de kracht van orkanen.
- 3. Onze kinderopvang staat op 1 ha natuur met naast 100 fruitbomen (appels, peren, kersen, pruimen, perziken, kweeperen), 30 bessenstruiken (rode, witte, blauwe, zwarte en verschillende soorten kruisbessen), verschillende notenbomen (wilde en tamme kastanjes, hazelnoot, pecan, beuk, walnoot) en een voedselbos, vele soorten (sier)bomen en struiken. Het dierenrijk is vertegenwoordigd door kippen en konijnen en bijzonder veel vissen in 3 vijvers van verschillende grootte.
- 4. Onze kinderopvang is duurzaam en up-to-date qua veiligheid en comfort. Het gebouw is geheel van hout (CLT=cross laminated timber=kruislings verlijmd hout) met een gezonde lucht, sfeer en uitstraling. Elk lokaal heeft een CO2 meter en 2 rookmelders. Naast vloerverwarming in de winter is er vloerverkoeling in de zomer via de warmtepomp, waardoor het zomers binnen niet te warm wordt voor de kinderen.
- 5. Onze kinderopvang is heel open door het vele glas, de vele (grote) ronde ramen, de grote ronde (kruip)gaten in de wanden tussen de lokalen en de glazen binnenspeeltuin. De visuele veiligheid is hierdoor overal verzekerd.
Onze kinderopvang, lichamelijke ontwikkeling en hersenontwikkeling
- 1. De Glenn Doman methode, waar kruipen en tijgeren onder valt, zorgt voor een optimale hersenontwikkeling door alle mogelijke hersenverbindingen te stimuleren, die ook leiden tot een harmonieuze lichamelijke ontwikkeling.
- 2. De Glenn Doman methode verzorgt met woordkaarten en stippenkaarten de ontwikkeling van leren lezen en rekenen vanaf 2 jaar.
- 3. De Glenn Doman methode werkt met het leggen van (dynamische) associaties en verzorgt met beeld en verhaal wat encyclopedische kennis wordt genoemd. Kennis over biologie (natuur, dieren en planten), geografie (landen, vlaggen, steden, rivieren, cultuur), geschiedenis en alles wat er op de wereld (en het universum) te zien en te vinden is.
- 4. Op de kinderopvang zullen de kinderen meerdere talen leren spreken met Nederlands, Engels en gebarentaal als de voertalen.
- 5. Op de kinderopvang wordt elke dag gezongen en gedanst, muziek gemaakt, voorgelezen en gezamenlijk gekookt en gegeten.
- 6. Op de kinderopvang zijn er 5 specifieke lokalen:
- * Lokaal 1: kruipen, tijgeren, yoga, beweeg en sport spelletjes, voor de ontwikkeling van de hersenen en het lichaam
- * Lokaal 2: muziek (maken en luisteren), zang en dans, toneel
- * Lokaal 3: lezen en voorlezen, woordkaarten en stippenkaarten, encyclopedische kennis
- * Lokaal 4: techniek, bouwen,
- * Lokaal 5: tekenen, schilderen, kleien, schrijven, handvaardigheden
- 7. Op de kinderopvang buiten worden de dieren verzorgd en eten gegeven, eigen eten en dieren eten geplukt en verzameld, eitjes geraapt, groente- en bloementuintjes onderhouden, bloemen geplukt voor de bloemenschalen, avonturen beleefd en ontdekkingsexpedities georganiseerd (naar verborgen schatten), gespeeld en gesport op het speelveld, kastelen gebouwd in de zandbak en op de trampolines gesprongen en geduikeld.
Onze kinderopvang, de peuter en het kind
- In onze kinderopvang staat de peuter en het kind centraal in alles. Niets moet en het kind loopt niet op tegen een nee.
- Dat komt tot uiting in het aanmoedigen tot zelfsturing en initiatief en samenwerking, het ontwikkelen van zelfvertrouwen en ongebreidelde vrijheid bieden aan hun nieuwsgierigheid.
- De praktische gevolgen zijn dat dyslexie en ADHD en pestgedrag zich niet kunnen ontwikkelen in een harmonie binnen, en een hectare van avonturen buiten.
- Dat het genot van dingen leren ver boven spelen uitstijgt.
- Dat testen en competitie geen plaats hebben op onze kinderopvang. De kunst van winnen wordt bij ons ingewisseld voor de kunst van verliezen.
- Onze kinderopvang stimuleert de gehele persoon, die al op jonge leeftijd met kennis en vaardigheden zal weten om te gaan met de wereld en de toekomst.
Onze kinderopvang is uniek lees verder en ontdek waarin
Onze kinderopvang en de 12 waarden
- Naast mentale en lichamelijke ontwikkeling staat de ontwikkeling van emoties, gevoelens en reacties die het kind in het leven met zichzelf, en in het sociale leven met elkaar nodig heeft.
- Onze basis voor deze ontwikkeling zijn de 12 waarden die we op en in alles toepassen. Te weten:
- 1. Vooruitgang - het ‘education eternelle’ principe, altijd blijven leren
- 2. Volharding - het principe ‘alles kan’ geleerd worden
- 3. Moed - het principe ‘durven is je zelf overstijgen’
- 4. Eerlijkheid - het principe ‘jezelf nooit voor de gek houden’
- 5. Bescheidenheid - het principe ‘je zelf altijd beschermen tegen overschatting’
- 6. Dankbaarheid - het principe ‘de hele wereld kan er voor jou zijn’
- 7. Goedheid - het principe ‘goedheid is de basis voor levenslange vriendschappen’
- 8. Genereusheid - het principe ‘door geven blijf je groeien’
- 9. Gevoeligheid - het principe ‘anderen aanvoelen is de basis van begrijpen’
- 10. Aspiratie - het principe ‘zonder doelen is er geen toekomst in je leven’
- 11. Evenwicht - het principe ‘harmonie is de bron van evenwicht’
- 12. Vrede - het principe ‘vrede overwint alle tegenstellingen’
Onze kinderopvang, regels en voorwaarden
- 1. Onze kinderopvang hanteert de wettelijke regels voor de maximale uurtarieven.
- 2. Onze kinderopvang verzorgt gratis het dagelijks eten en drinken voor de kinderen.
- 3. Onze kinderopvang kent geen verdere kosten voor de kinderen.
- 4. Onze kinderopvang geeft elk kind en elke groep een maandelijks budget om zelfgekozen dingen voor zichzelf of voor de groep te kopen.
op onze kinderopvang kan dyslexie zich met onze leesmethode niet ontwikkelen, omdat de normale leesmethode die dyslexie mogelijk maakt, niet gevolgd wordt
kan ADHD uitgesloten worden, door voldoende aandacht en leermogelijkheden
komen leerachterstanden niet voor, aangezien peuters in het eerste jaar al leren lezen en rekenen
wordt er niet gepest, omdat competitie tussen kinderen buiten de deur gehouden wordt en iedereen gelijk is!
Het eerste jaar kiezen wij voor maximaal 16 peuterplaatsen in het geval van voltijds en meer peuters als deeltijd van toepassing is. Er zijn altijd 3 of 4 gekwalificeerde personen om toezicht te houden. Hierdoor kan elk kind volledige aandacht krijgen.
Belangrijk voor de ouders in verband met de toeslagen affaire: wij gebruiken het programma Bitcare. Via dit programma heeft de kinderopvang alle nodige informatie om u op de hoogte te kunnen houden van alle belangrijke zaken aangaande uw kind en de kinderopvang, via de app van Bitcare kunt u vragen stellen over uw peuter, kunnen wij u op de hoogte houden aangaande uw kind, en heel belangrijk: het programma stuurt alle gegevens, waar de belastingdienst om vraagt, elke maand automatisch naar de belastingdienst, waardoor u zorgeloos kunt blijven.
Uiteraard zijn de gebruikelijke dingen van een kinderopvang ook aanwezig, zoals zingen, dansen, voorlezen, binnen- en buitenspelletjes en speelgoed.
Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat jonge kinderen zich beter mentaal en emotioneel ontwikkelen in een omgeving met kunst en veel natuur.
Ook is aangetoond dat peuters het best en moeiteloos vreemde talen kunnen leren voor hun 5de jaar. En wat te doen met het onderzoek dat zegt dat peuters tot hun vierde jaar 80.000 vragen hebben en verveeld raken bij alles dat langer dan 90 seconden duurt? Veel ouders denken dat spelen de oplossing is, maar kinderen spelen alleen als ze niet iets kunnen leren. Peuters zijn sponzen die eindeloos kennis willen en kunnen opzuigen. Dit soort onderzoek laat zien dat een mens maar van één ding echt gelukkig wordt en dat is van leren. Kinderen leren heel veel liever dan dat ze spelen. Bij ons krijgt elke peuter de vrijheid om alles te leren wat hij of zij wil (waarbij wij geen leeftijdsgrenzen hanteren).
Wij hebben een map ter inzage met tientallen wetenschappelijke artikelen die onze onderwijsmethode ondersteunen, maar ze zijn ook gepubliceerd op onze website.
En als laatste zijn we uniek omdat de ouders boeken kunnen lenen uit onze zeer uitgebreide bibliotheek met duizenden boeken (voor volwassenen).

DEZE MENSEN EN BEDRIJVEN HELPEN ONS DE KINDEROPVANG/SCHOOL UIT DE TOEKOMST TE REALISEREN:





