If You Want To Accelerate Brain Development In Children, Teach Them Music

Music is one of the greatest joys on Earth. From those who play it to those who listen to it, it is a driving force and accompaniment for so many things in life. Many of us do not need scientific evidence to know it enhances our lives, but to learn of such evidence is surely important, especially for those who could benefit from it most.

Their initial results have found that music instruction accelerates the growth of the auditory pathway in the brain, and increases its efficiency.

“We are broadly interested in the impact of music training on cognitive, socio-emotional and brain development of children,” said Assal Habibi, the study’s lead author and a senior research associate at the BCI in the USC Dornsife College of Letters, Arts and Sciences. “These results reflect that children with music training, compared with the two other comparison groups, were more accurate in processing sound.”

Bron: Collective-Evolution.com | Alexa Erickson | July 2017

Lees verder


Kinderen zijn net als rupsen: nog lang niet af

Bron: de Correspondent
Marilse Eerkens
14 mei 2018

Kinderen zijn als rupsen: nog lang niet af. Deze hoogleraar vertelt hoe je hun brein het best stimuleert

‘Eigenlijk moet ieder kind Ronja de roversdochter in huis hebben. Koop dit boek met het oerverhaal over zelfstandig worden en geef het weg (en/of lees het zelf)!’

Vrijwel dagelijks kunnen de ruim tienduizend Twittervolgers van @JelleJolles dit soort berichten van hem lezen. De hoogleraar neuropsychologie aan de Amsterdamse Vrije Universiteit heeft duidelijk een missie: we moeten meer gebruik maken van de bestaande kennis om ervoor te zorgen dat kinderen optimaal gebruik maken van hun intellectuele vermogens.

Niet omdat we meer Einsteins nodig hebben, legt hij uit, maar omdat we meer creatieve, sociale, intelligente en grensverleggende mensen nodig hebben. ‘Van de CEO tot de alzheimerverpleegkundige, tot de huisman die zorgt voor de kinderen.’

In een lichte werkkamer met uitzicht op het Amsterdamse Vondelpark zit ik tegenover de geëngageerde Twitterprofessor. Hij is de derde persoon met wie ik praat voor mijn verhalenreeks  ‘Tot wat voeden we op Lees hier het beginstuk van deze serie terug?’. Ik wil het hebben over ‘je hersens gebruiken’, over nadenken en nieuwsgierigheid – thema’s die regelmatig bij hem aan bod komen, onder meer in zijn boek Het Tienerbrein. Hoe ontwikkel je die vermogens bij kinderen? En welke steken laten we vallen als opvoeders?

Lees verder