Vragen of opmerkingen?   06 14445735    info@schooluitdetoekomst.nl

FAQs

VEEL GESTELDE VRAGEN

Veel gestelde vragen (FAQ’s)
Hier vindt u antwoorden op eerder gestelde vragen

Algemene vragen

In vrijwel alles hebben wij een andere benadering door een andere kijk op de ontwikkeling van kinderen. Meer van deze tijd, gericht op de toekomst en in alle aspecten onderbouwd met veel recent wetenschappelijk onderzoek. 

Er bestaat natuurlijk een scala aan kinderopvangen die een aantal dingen hebben uitgekozen om anders te doen dan de reguliere kinderopvang. Maar onze aanpak is fundamenteel anders met het accent op een optimale ontwikkeling van het brein en het lichaam van de jonge peuter. Dat is uniek in kinderopvangland. 

Door de ontwikkeling van het brein en van het lichaam op de eerste plaats te zetten, is het mogelijk om de peuter de best mogelijke start in zijn of haar leven te geven en een reeks potentiële problemen te voorkomen, zoals te zien bij de huidige jeugd. Problemen zoals dyslexie, ADHD, concentratie stoornissen, lees, taal en reken achterstanden, asociaal- en pestgedrag kunnen op onze kinderopvang niet ontstaan, voornamelijk door het ontbreken van negatieve prikkels. Elk lokaal huisvest bij ons een rijkdom en vrijheid aan nieuwe ervaringen en avonturen. 

Op het moment dat de kinderen naar onze basisschool gaan, lopen zij al een paar jaar voor op de ontwikkeling van het gemiddelde kind. 

Voor u als ouders is onze kinderopvang ten eerste een veilige plaats voor uw peuter(s): kleinschalig (te beginnen met 16 peuterplaatsen en uitgroeiend tot maximaal 32 peuterplaatsen), heel open met overal glas, met veel natuur, gras, weinig stenen en zonder verdieping en trappen. 

Ten tweede beschermt onze kinderopvang uw peuter(s) tegen allerlei problemen en beperkingen als:
– dyslexie en ADHD
– lees-, taal- en rekenachterstanden
– pesten en pestgedrag
– toetsen
– competitief gedrag

Ten derde is onze kinderopvang een paradijsje voor uw peuter(s) met meer dan 1000 boeken, 1000 spelletjes en 1000 bouwmaterialen, meer dan 20 hoogwaardige muziekinstrumenten, plus oefenen met zang, dans en toneel, met tekenen, schilderen en handvaardigheden, met kinderyoga, en leren lezen en rekenen met woordkaarten en stippenkaarten. Maar ook rijden met autootjes waaronder een elektrische auto, loopfietsen en steppen. 

Ten vierde heeft de kinderopvang meer dan een halve hectare aan speelgebied met zandbakken, trampolines, een kippenren en twee visvijvers, moestuintjes, een voedselbos en veel bloemen.

Bij dyslexie is het eenvoudige antwoord: als je leert lezen met woordkaarten, leer je niet de aparte letters en lettergrepen maar alleen het hele woord. Als je het hele woord kent en niet de onderdelen geleerd hebt, dan kun je geen spelfouten maken en geen letters omdraaien. Bij dyslexie zie je een groep letters en kan je er een paar per ongeluk omdraaien in je hoofd. Bij een geheel woord kan dat niet, zoals je bij een gezicht oog, oor, neus en mond niet door elkaar haalt, want je hoeft dat gezicht niet op te bouwen uit de verschillende delen. 

Het ontwikkelen van ADHD verschijnselen kan bij onze kinderopvang niet gebeuren omdat er bij ons geen teveel aan energie ontstaat die zich ophoopt in lichaam en geest, datgene wat bij ADHD gebeurt. 

Veel (gezamenlijk) bewegen en voortdurend nieuwe dingen leren voorkomt dat er overtollige energie in lichaam en hoofd vrijkomt. Vrijwel alles op onze kinderopvang is vooral uitdagend om ontdekt te worden. Iedere dag leren de peuter(s) nieuwe dingen wat alle aanwezige energie absorbeert. 

Het eenvoudige antwoord is dat wij de oorzaken achter pesten niet tot ontwikkeling willen laten komen. Dit doen we door competitie, binnen de kinderopvang en tussen de peuters, niet te activeren. Onze maatschappij gaat voor een beduidend deel ten onder aan de gevolgen van competitie. Competitie heeft ons inziens geen gezonde toekomst buiten mogelijk kijksport. 

Competitie werkt onoverkomelijk met winnaars en verliezers. De verliezers zijn ver in de meerderheid en kunnen blootgesteld worden aan depressies, faalangsten, introverte eenzaamheid enz. Het ontwikkelen van een minderwaardigheidscomplex is vervolgens bijna niet te vermijden. Dit kan (diepe) sporen nalaten in het verdere verloop van het leven van het kind en zijn toekomst significant bepalen. Dit voorkomen is onze doelstelling bij elke peuter. Een open en uitdagende toekomst met alleen vrije keuzes is het doel van de School uit de Toekomst.

Vandaar dat wij de nadruk niet gaan leggen op de kunst van winnen, maar op de kunst van verliezen. Van verliezen kan je zoveel meer leren dan van winnen. Die kunst kan een stevige basis van evenwicht in je leven leggen en ieder kind gelijke kansen geven. Geen peuter is bij ons meer dan een andere peuter. En wij moedigen een peuter die al meer geleerd heeft, aan om het aan andere peuters te leren. Peuters leren vaak gemakkelijker en sneller van medepeuters dan van die grote begeleiders 😉.

Hoog-sensitieve peuters en kinderen kunnen vaak moeilijk hun plaats vinden in onze samenleving en op de kinderopvang. 
Ze zijn meestal hooggevoelig en intelligent waardoor ze, vooral qua leeftijd, niet passen in de gevestigde orde. Ze begrijpen dingen sneller, pakken dingen sneller op, stellen ‘moeilijke’ vragen, voelen zich niet begrepen, willen niet meedoen met ‘stomme’ en saaie dingen, zijn (soms) sikkeneurig en dwars, voelen zich niet gelukkig met het leven wat ze hebben e.d. Hooggevoelige kinderen hebben het over het algemeen moeilijk. Onze kinderopvang biedt hen een uitweg. 

Wij leggen geen grenzen voor peuters. Geen ‘dit mag wel en dat mag niet.’ Geen ‘daar ben je te klein voor’. Geen ‘dat is te moeilijk voor je’. Geen ’nu moet je iets anders gaan doen’. Geen ‘je moet net zo zijn en doen als de anderen’. 

Kortom: er is niets fout aan je en je kunt bij ons al je gevoeligheid en intelligentie kwijt in grenzeloze uitdagingen, want wij begrijpen wat je allemaal zou kunnen zoeken. Bij ons is het nooit saai, nooit stom, altijd zo ‘moeilijk’ en uitdagend als je wilt. Bij ons kan je zijn wie je bent of wilt zijn. 

Extra toelichting vind je hieronder:
Wij beginnen met hoog-sensitieve kinderen de mogelijkheid en ruimte te geven zichzelf te (kunnen) zijn. En vervolgens hen te tonen dat wij ze begrijpen, want hoogsensitiviteit is bij ons niet ongekend en vreemd. Het is voor het hoog-sensitieve kind een grote opluchting om (eindelijk) begrepen te worden. Voor een gemiddelde kinderopvang is het heel moeilijk om te gaan met hoog-sensitieve kleuters. Hoog-sensitieve kinderen kunnen bijvoorbeeld heel moeilijk omgaan met een ’nee’-antwoord. Geconfronteerd met een ’nee’ gaan ze rebelleren of ze trekken zich terug in zichzelf. Wij hebben een beleid waarin we nooit ’nee’ zullen zeggen tegen het kind. Een ’Nee’ roept vrijwel altijd weerstand op bij het kind. ’Nee’ is een van de belangrijkste negatieve vormers in kinderen, die voor de rest van het leven meegedragen wordt. Elke ’Nee’ is een tegenslag voor het kind, een beperking van zijn vrijheid. ’Nee’ vermijding is een van de beste dingen die een kind kan overkomen. Want laten we eerlijk zijn: wie hoort graag een nee? Wie heeft geleerd om positief om te gaan met een ’nee’? 
De eerste reactie van ouders en van kinderopvang medewerkers is vaak: ‘geen ’nee’ zeggen is onmogelijk in de praktijk’. ‘Met een ’nee’ geef je het kind noodzakelijke grenzen aan’. ‘Je kunt niet om een ’nee’ heen’. En natuurlijk: ‘Anders geef je het kind aan dat alles kan en mag’. 
Onze ervaring is dat geen ’nee’ zeggen niet zo moeilijk blijkt te zijn en is veelal eenvoudig te vermijden. Het welkome effect is dat een hoog-sensitief kind je veel sneller vertrouwt. Het kind daagt je met heel veel situaties uit om te zien of je net zo reageert als anderen, maar dat stopt als het kind overtuigd is en je vertrouwt. Daarna maak je er samen grapjes over. 

Voor het hoog-sensitieve kind is onze kinderopvang op deze wijze een bijzondere omgeving met een paradijselijke overvloed. Maar ook voor ons want een hoog-sensitief kind meemaken is een bijzondere en uitdagende ervaring. 

Hoog-sensitieve kinderen zijn voor hun leeftijd vaak verder ontwikkeld en vragen en verwachten hogere uitdagingen in spel en leren. De adviesleeftijd van hun speelgoed kan jaren hoger liggen dan hun leeftijd (bijvoorbeeld met 3 jaar spelen met speelgoed voor 8+). 
Onze speel en leer mogelijkheden zijn zeer geschikt en uitgebreid qua aantallen maar ook qua adviesleeftijd (van 2+ tot 12+) voor alle kinderen en in het bijzonder hoog-sensitieve kinderen
Voorbeelden: 
– tientallen muziekinstrumenten inclusief Moog synthesizers en vele keyboards en drummogelijkheden om uit te testen (met geluid-beperkte 85 dB koptelefoons)
– honderden leesboeken en stripverhalen vanaf 1 jaar tot 88 jaar (we lezen elk boek voor dat het kind kiest en zolang het de aandacht er bij houdt)
– 100+ puzzels van 12 stukjes tot 3000 stukjes inclusief vloerpuzzels en 3D puzzels
– 100+ knuffels en poppenkast poppen met poppenkast en winkeltje
– vele honderden dierenbeeldjes, waaronder meer dan 100 dinosaurussen, 100+ berentafereeltjes, 100+ beeldjes van stripfiguren 
– programmeerbare dieren en rijdende auto’s
– vele soorten bouwmaterialen 
– microscopen, sterrenkijkers, fotocamera’s, videocamera’s 
– een groot scala aan teken, schilder en handvaardigheid materialen
P.S. de kinderen volgen hun eigen wil en keuzes, waardoor overprikkeling vanuit de omgeving geen kans krijgt. 

Met andere woorden: wij hebben een overvloed aan specifieke uitdagingen voor het hoog-sensitieve kind. En als het kind meer wensen heeft dan heeft zij en een groepje hoog-sensitieven een maandbudget om dingen te kunnen kopen. 

 
 

Wij zijn een zelfstandige kinderopvang en niet commercieel omdat wij geen winstoogmerk hebben.
Er zijn grote commerciële organisaties in de kinderopvang waar winstmaximalisatie belangrijk is om aandeelhouders te kunnen betalen. De opzet en het management is hierdoor geheel anders dan die bij onze kinderopvang.

Verschillen:
– De kinderopvang is een onderdeel van een stichting zonder winstoogmerk.
– De leiding van de kinderopvang heeft geen salaris en krijgt haar inkomen uit het bedrijf/groothandel dat de kinderopvang ondersteunt.
– De kavel waar de school op staat is in bezit van de stichting, waardoor er geen hypotheek of lening op rust.
– Op het gebouw rust een hypotheek van de RABO bank en is voor een deel gefinancierd via crowdfunding.

De kosten voor onze kinderopvang liggen zo veel lager dan bij andere hoog georganiseerde kinderopvang organisaties:
– geen hypotheek en afschrijvingskosten op de kavel bespaart minimaal 3000 euro per maand
– geen salarissen voor directeur en management bespaart meer dan 10.000 per maand
– de 96 zonnepanelen besparen alle energiekosten.
Uit deze besparingen kunnen wij gratis drinken en eten voor de peuters betalen en hoeven wij de wettelijke uurtarieven niet te overstijgen zoals wel gebruikelijk is bij de meeste kinderopvang organisaties.

En met alles wat overblijft kunnen  we sparen voor het tweede gebouw, de basisschool, waarvan de fundering al staat als ook de warmtepomp.

Kortom, wij zijn een stabiele kinderopvang met een solide financiering die tegen een stootje kan. Verrassingen zijn bij ons louter positief.

Over eten en drinken

De maaltijden zijn gratis. 

Wij rekenen ook voor andere dingen niets extra’s boven op het wettelijk vastgestelde uurtarief. 

Wij eten biologisch en vegetarisch. Fruit en groente uit eigen tuintjes of besteld bij de Hofweb webwinkel.
Desem brood en broodjes en taartjes bakken we zelf in onze broodoven.

We gebruiken geen suiker en geen frisdrank.
Als het nodig is kan de zoetmaker honing zijn of agave siroop.

We drinken water met fruit, of melk of kruidenthee (liefst uit eigen tuin) of water met probiotische EM-drink.

We koken en bakken elke dag samen.

Liever niet omdat je dan gemakkelijk in de hand werkt dat het ene kind wel lekkers meekrijgt en het andere niet.
We gaan vele lekkere dingen samen met de kindertjes maken, en natuurlijk samen opeten  🙂

Praktische vragen

Wij gaan dit voorjaar nog officieel open.  🙂
We zijn 2 x 5 = totaal 10 dagdelen open.
Per dagdeel is het maximum gesteld op 16 peuters. 

Onze aanvraag voor registratie als nieuw kinderdagverblijf gaat binnenkort ter behandeling naar de gemeente Almere.

U kunt uw kind inschrijven door ons te mailen: info@schooluitdetoekomst.nl of gebruik te maken van het Bitcare inschrijfformulier op deze website www.schooluitdetoekomst.nl

Voor meer informatie kunt u bellen met:
Henriëtte – 0614 445 735
Robert – 0634 717 389
of mailen naar: 
info@schooluitdetoekomst.nl

Het programma BitCare verzorgt bij ons ‘alles’: 
De inschrijving
Het rooster van uw kind
De bijzonderheden aangaande uw peuter mbt voedsel en dergelijke 
De persoonlijke communicatie mbt uw peuter als voortgang ontwikkeling, veranderingen in het rooster (zoals ruildagen), foto’s
De gezamenlijke communicatie over de peuters zoals morgen laarzen en jassen mee want het gaat regenen
Uitwisseling foto’s en filmpjes

Het contact met en rapportage voor de belastingdienst 

Binnen en Buiten

Onze onderwijsmethode is gebaseerd op die van Glenn Doman en zijn instituut. Het is geen filosofie maar een heel praktische invulling van onderwijsmethoden die wetenschappelijk onderbouwd zijn. Glenn Doman heeft ontdekt hoe je het brein van jongs af aan optimaal kan ontwikkelen, zodat kinderen kunnen opgroeien zonder ontbrekende hersenverbindingen die kunnen leiden tot (verborgen) mini hersengebreken. Met en door zijn methoden kan door het kind maximaal gebruik worden gemaakt van het brein en alle verbindingen die in het brein zijn gelegd. Een bijzonder aspect hierin is dat hiermee alle peuters en kinderen een gelijke start in het leven wordt geboden.

De verklaring voor de wandkleden en de beelden is eenvoudig. Sinds 1977 hebben wij in India -waar we ook onze wierook rollen- handgeweven wollen wandkleden (gobelins) geweven in een paar honderd designs. Tijdens het Van Gogh jaar van 1990 en het Floriade jaar van 1992 en de volgende 17 jaren op de Chelsea Flower Show hebben wij een paar duizend van deze wandkleden verkocht. Van vrijwel alle ontwerpen is er voorraad.
Van die wandkleden heeft onze Weefkunst Galerie een kleine honderd wandkleden aan de kinderopvang gedoneerd.
Steeds meer onderzoek toont aan dat een kunstzinnige omgeving een heel goed effect heeft op de ontwikkeling van (kleine) kinderen. De wandkleden creëren een tastbare kunstzinnige uiting.
De wandkleden bleken nog een essentiële functie te bieden, te weten het onderdrukken van de galm in de lokalen.

De verklaring voor de beelden is dezelfde. Onze stichting is in 2004 opgericht door de directeur van Mira International BV welke de Moeder’s Geuren bloemenwierook sinds 1986 in Nederland distribueert. Mira International verkoopt ook kleine en grote terracotta beelden van onze wierookleverancier. Mira International heeft een ruim assortiment van beelden aan de kinderopvang gedoneerd. Ook de beelden bieden een artistieke en kunstzinnige impuls gecombineerd met tot de verbeelding sprekende verhalen.

Vrijheid is bij onze kinderopvang en school een hoofdthema en dat thema voeren we zoveel als mogelijk door in alles wat we doen en niet doen. 
In de tuinen en omgeving betekent het dat we alles wat spontaan opkomt en groeit, laten staan (tot het uitgebloeid is). Dit met uitzondering van brandnetels en distels want de vrijheid van de peuters om overal te kunnen kruipen en lopen zonder prikgevaar gaat boven alles. Het prikgevaar van sommige bessenstruiken is een kwestie van goed laten zien en herkennen. 
De peuters kunnen zo ervaren hoe de natuur veelvuldig groeit als we niet ingrijpen met regelmatig maaien en knippen. Zo zijn er plantjes gekomen die op de rode lijst staan als bedreigd. Het insectenleven is ook zeer uitgebreid aanwezig. 
De omgeving van vrijheid is wel afgezet door hekken zodat peuters die (samen) op avontuur gaan niet per ongeluk aan het oog kunnen ‘ontsnappen’. 

De vrijheid geldt ook voor een aantal kippen dat vrij rondloopt en waarmee je een praatje kan maken. 
In de volledig gesloten kippenren is dat uiteraard niet het geval en wel omdat we de kippen en kuikens daar willen beschermen tegen vossen, roofvogels en ratten.

Als laatste kunnen we noemen de vrijheid om te vallen en te struikelen in de omgeving met oneffenheden. Uit ervaring weten wij dat leren vallen een vaardigheid is die een leven lang meegaat en je kan beschermen tegen -maar ook tijdens- vele soorten ongevallen. 
Een lichamelijk te veilige opvoeding kan zich later uitbetalen in gebrek aan coördinatie en een onhandig bewegingsstelsel. Elegantie in bewegen is ook onze doelstelling voor de peuters en kinderen, en al die voordelen gaan een leven lang mee. 

Toelichting: wij hebben in elk lokaal een andere klok zodat de peuters op allerlei manieren kunnen leren klok kijken. Klokken met cijfers, zonder cijfers, zonder achtergrond, met Romeinse cijfers, met kleuren, met elk uur een dierengeluid of elk uur een vogelgeluid, een scheepsklok, een Egyptische klok, een digitale klok, een radiografisch gestuurde klok, een stilstaande klok.…..

Hoe belangrijk klokkijken is lazen we pas bij een opmerking van een schooldirecteur die zei: ‘Ik heb havoleerlingen die geen klok kunnen kijken. Zo hoog is de nood om het basisniveau weer op peil te krijgen.’ Dus in die zin lopen onze peuters gemakkelijk 10 jaar vooruit.

Stond uw vraag er niet bij?