VEEL GESTELDE VRAGEN
Veel gestelde vragen (FAQ’s)
Hier vindt u antwoorden op eerder gestelde vragen
Algemene vragen
In vrijwel alles hebben wij een andere benadering door een andere kijk op de ontwikkeling van kinderen. Meer van deze tijd, gericht op de toekomst en in alle aspecten onderbouwd met veel recent wetenschappelijk onderzoek.
Er bestaat natuurlijk een scala aan kinderopvangen die een aantal dingen hebben uitgekozen om anders te doen dan de reguliere kinderopvang. Maar onze aanpak is fundamenteel anders met het accent op een optimale ontwikkeling van het brein en het lichaam van de jonge peuter. Dat is uniek in kinderopvangland.
Door de ontwikkeling van het brein en van het lichaam op de eerste plaats te zetten, is het mogelijk om de peuter de best mogelijke start in zijn of haar leven te geven en een reeks potentiële problemen te voorkomen, zoals te zien bij de huidige jeugd. Problemen zoals dyslexie, ADHD, concentratie stoornissen, lees, taal en reken achterstanden, asociaal- en pestgedrag kunnen op onze kinderopvang niet ontstaan, voornamelijk door het ontbreken van negatieve prikkels. Elk lokaal huisvest bij ons een rijkdom en vrijheid aan nieuwe ervaringen en avonturen.
Op het moment dat de kinderen naar onze basisschool gaan, lopen zij al een paar jaar voor op de ontwikkeling van het gemiddelde kind.
Voor u als ouders is onze kinderopvang ten eerste een veilige plaats voor uw peuter(s): kleinschalig (te beginnen met 16 peuterplaatsen en uitgroeiend tot maximaal 32 peuterplaatsen), heel open met overal glas, met veel natuur, gras, weinig stenen en zonder verdieping en trappen.
Ten tweede beschermt onze kinderopvang uw peuter(s) tegen allerlei problemen en beperkingen als:
– dyslexie en ADHD
– lees-, taal- en rekenachterstanden
– pesten en pestgedrag
– toetsen
– competitief gedrag
Ten derde is onze kinderopvang een paradijsje voor uw peuter(s) met meer dan 1000 boeken, 1000 spelletjes en 1000 bouwmaterialen, meer dan 20 hoogwaardige muziekinstrumenten, plus oefenen met zang, dans en toneel, met tekenen, schilderen en handvaardigheden, met kinderyoga, en leren lezen en rekenen met woordkaarten en stippenkaarten. Maar ook rijden met autootjes waaronder een elektrische auto, loopfietsen en steppen.
Bij dyslexie is het eenvoudige antwoord: als je leert lezen met woordkaarten, leer je niet de aparte letters en lettergrepen maar alleen het hele woord. Als je het hele woord kent en niet de onderdelen geleerd hebt, dan kun je geen spelfouten maken en geen letters omdraaien. Bij dyslexie zie je een groep letters en kan je er een paar per ongeluk omdraaien in je hoofd. Bij een geheel woord kan dat niet, zoals je bij een gezicht oog, oor, neus en mond niet door elkaar haalt, want je hoeft dat gezicht niet op te bouwen uit de verschillende delen.
Het ontwikkelen van ADHD verschijnselen kan bij onze kinderopvang niet gebeuren omdat er bij ons geen teveel aan energie ontstaat die zich ophoopt in lichaam en geest, datgene wat bij ADHD gebeurt.
Het eenvoudige antwoord is dat wij de oorzaken achter pesten niet tot ontwikkeling willen laten komen. Dit doen we door competitie, binnen de kinderopvang en tussen de peuters, niet te activeren. Onze maatschappij gaat voor een beduidend deel ten onder aan de gevolgen van competitie. Competitie heeft ons inziens geen gezonde toekomst buiten mogelijk kijksport.
Competitie werkt onoverkomelijk met winnaars en verliezers. De verliezers zijn ver in de meerderheid en kunnen blootgesteld worden aan depressies, faalangsten, introverte eenzaamheid enz. Het ontwikkelen van een minderwaardigheidscomplex is vervolgens bijna niet te vermijden. Dit kan (diepe) sporen nalaten in het verdere verloop van het leven van het kind en zijn toekomst significant bepalen. Dit voorkomen is onze doelstelling bij elke peuter. Een open en uitdagende toekomst met alleen vrije keuzes is het doel van de School uit de Toekomst.
Hoog-sensitieve peuters en kinderen kunnen vaak moeilijk hun plaats vinden in onze samenleving en op de kinderopvang.
Ze zijn meestal hooggevoelig en intelligent waardoor ze, vooral qua leeftijd, niet in de gevestigde orde passen. Ze begrijpen dingen sneller, pakken dingen sneller op, stellen ‘moeilijke’ vragen, voelen zich niet begrepen, willen niet meedoen met ‘stomme’ en saaie dingen, zijn (soms) sikkeneurig en dwars, voelen zich niet gelukkig met het leven wat ze hebben e.d. Hooggevoelige kinderen hebben het over het algemeen moeilijk. Onze kinderopvang biedt hen een uitweg.
Wij leggen geen grenzen voor peuters. Geen ‘dit mag wel en dat mag niet.’ Geen ‘daar ben je te klein voor’. Geen ‘dat is te moeilijk voor je’. Geen ’nu moet je iets anders gaan doen’. Geen ‘je moet net zo zijn en doen als de anderen’.
Kortom: er is niets fout aan je en je kunt bij ons al je gevoeligheid en intelligentie kwijt in grenzeloze uitdagingen, want wij begrijpen wat je allemaal zou kunnen zoeken. Bij ons is het nooit saai, nooit stom, altijd zo ‘moeilijk’ en uitdagend als je wilt. Bij ons kan je zijn wie je bent of wilt zijn.
Wij zijn een zelfstandige kinderopvang en niet commercieel omdat wij geen winstoogmerk hebben.
Er zijn grote commerciële organisaties in de kinderopvang waar winstmaximalisatie belangrijk is om aandeelhouders te kunnen betalen. De opzet en het management is hierdoor geheel anders dan die bij onze kinderopvang.
Verschillen:
– De kinderopvang is een onderdeel van een stichting zonder winstoogmerk.
– De leiding van de kinderopvang heeft geen salaris en krijgt haar inkomen uit het bedrijf/groothandel dat de kinderopvang ondersteunt.
– De kavel waar de school op staat is in bezit van de stichting, waardoor er geen hypotheek of lening op rust.
– Op het gebouw rust een hypotheek van de RABO bank en is voor een deel gefinancierd via crowdfunding.
De kosten voor onze kinderopvang liggen zo veel lager dan bij andere hoog georganiseerde kinderopvang organisaties:
– geen hypotheek en afschrijvingskosten op de kavel bespaart minimaal 3000 euro per maand
– geen salarissen voor directeur en management bespaart meer dan 10.000 per maand
– de 96 zonnepanelen besparen alle energiekosten.
Uit deze besparingen kunnen wij gratis drinken en eten voor de peuters betalen en hoeven wij de wettelijke uurtarieven niet te overstijgen zoals wel gebruikelijk is bij de meeste kinderopvang organisaties.
En met alles wat overblijft kunnen we sparen voor het tweede gebouw, de basisschool, waarvan de fundering al staat als ook de warmtepomp.
Over eten en drinken
De maaltijden zijn gratis.
Wij rekenen ook voor andere dingen niets extra’s boven op het wettelijk vastgestelde uurtarief.
Wij eten biologisch en vegetarisch. Fruit en groente uit eigen tuintjes of besteld bij de Hofweb webwinkel.
Desem brood en broodjes en taartjes bakken we zelf in onze broodoven.
We gebruiken geen suiker en geen frisdrank.
Als het nodig is kan de zoetmaker honing zijn of agave siroop.
We drinken water met fruit, of melk of kruidenthee (liefst uit eigen tuin) of water met probiotische EM-drink.
We koken en bakken elke dag samen.
Liever niet omdat je dan gemakkelijk in de hand werkt dat het ene kind wel lekkers meekrijgt en het andere niet.
We gaan vele lekkere dingen samen met de kindertjes maken, en natuurlijk samen opeten 🙂
Praktische vragen
Ja zeker, er zijn nog plaatsen vrij.
De vakantie zit erop en wij zijn, sinds maandag 4 september, van start gegaan met een proefklasje voor 8 peuterplaatsen per dagdeel – voor peuters van 2 en 3 jaar (peuter+ groep).
U kunt uw peuter of peuters telefonisch aanmelden:
0614 44 57 35 Henriëtte of 0634 717 389 Robert
of via email (info@schooluitdetoekomst.nl)
Na uw aanmelding kunnen we een afspraak maken om de kinderopvang met uw peuter(s) te bekijken en de sfeer te ervaren.
Het proefklasje is geheel gratis en zal minimaal een maand duren.
U krijgt tijdens het proefklasje voldoende inzicht in de vorderingen in de lichamelijke, geestelijke en sociale ontwikkeling bij uw kind.
Vervolgens kunt u beslissen of u uw peuter(s) op onze kinderopvang wil houden.
Op de Homepage kunt u alle essenties doorlezen met betrekking tot onze kinderopvang.
Om een indruk te krijgen van de inrichting van onze kinderopvang kunt op de Videopagina een aantal lokalen ‘bezoeken’.
Wij gaan dit jaar nog officieel open. 🙂
Op 4 september start het gratis proefklasje voor minimaal een maand.
We zijn 2 x 5 = totaal 10 dagdelen open.
Per dagdeel is het maximum gesteld op 8 peuters.
Onze aanvraag voor registratie als nieuw kinderdagverblijf gaat binnenkort ter behandeling naar de gemeente Almere.
U kunt uw kind inschrijven door ons te mailen: info@schooluitdetoekomst.nl of gebruik te maken van het Bitcare inschrijfformulier op deze website www.schooluitdetoekomst.nl
Voor het gratis proefklasje kunt u bellen met:
Henriëtte – 0614 445 735
Robert – 0634 717 389
of mailen naar:
info@schooluitdetoekomst.nl
Het programma BitCare verzorgt bij ons ‘alles’:
De inschrijving
Het rooster van uw kind
De bijzonderheden aangaande uw peuter mbt voedsel en dergelijke
De persoonlijke communicatie mbt uw peuter als voortgang ontwikkeling, veranderingen in het rooster (zoals ruildagen), foto’s
De gezamenlijke communicatie over de peuters zoals morgen laarzen en jassen mee want het gaat regenen
Uitwisseling foto’s en filmpjes
Het contact met en rapportage voor de belastingdienst
Binnen en Buiten
Onze onderwijsmethode is gebaseerd op die van Glenn Doman en zijn instituut. Het is geen filosofie maar een heel praktische invulling van onderwijsmethoden die wetenschappelijk onderbouwd zijn. Glenn Doman heeft ontdekt hoe je het brein van jongs af aan optimaal kan ontwikkelen, zodat kinderen kunnen opgroeien zonder ontbrekende hersenverbindingen die kunnen leiden tot (verborgen) mini hersengebreken. Met en door zijn methoden kan door het kind maximaal gebruik worden gemaakt van het brein en alle verbindingen die in het brein zijn gelegd. Een bijzonder aspect hierin is dat hiermee alle peuters en kinderen een gelijke start in het leven wordt geboden.
De verklaring voor de wandkleden en de beelden is eenvoudig. Sinds 1977 hebben wij in India -waar we ook onze wierook rollen- handgeweven wollen wandkleden (gobelins) geweven in een paar honderd designs. Tijdens het Van Gogh jaar van 1990 en het Floriade jaar van 1992 en de volgende 17 jaren op de Chelsea Flower Show hebben wij een paar duizend van deze wandkleden verkocht. Van vrijwel alle ontwerpen is er voorraad.
Van die wandkleden heeft onze Weefkunst Galerie een kleine honderd wandkleden aan de kinderopvang gedoneerd.
Steeds meer onderzoek toont aan dat een kunstzinnige omgeving een heel goed effect heeft op de ontwikkeling van (kleine) kinderen. De wandkleden creëren een tastbare kunstzinnige uiting.
De wandkleden bleken nog een essentiële functie te bieden, te weten het onderdrukken van de galm in de lokalen.
Vrijheid is bij onze kinderopvang en school een hoofdthema en dat thema voeren we zoveel als mogelijk door in alles wat we doen en niet doen.
In de tuinen en omgeving betekent het dat we alles wat spontaan opkomt en groeit, laten staan (tot het uitgebloeid is). Dit met uitzondering van brandnetels en distels want de vrijheid van de peuters om overal te kunnen kruipen en lopen zonder prikgevaar gaat boven alles. Het prikgevaar van sommige bessenstruiken is een kwestie van goed laten zien en herkennen.
De peuters kunnen zo ervaren hoe de natuur veelvuldig groeit als we niet ingrijpen met regelmatig maaien en knippen. Zo zijn er plantjes gekomen die op de rode lijst staan als bedreigd. Het insectenleven is ook zeer uitgebreid aanwezig.
De omgeving van vrijheid is wel afgezet door hekken zodat peuters die (samen) op avontuur gaan niet per ongeluk aan het oog kunnen ‘ontsnappen’.
De vrijheid geldt ook voor een aantal kippen dat vrij rondloopt en waarmee je een praatje kan maken.
In de volledig gesloten kippenren is dat uiteraard niet het geval en wel omdat we de kippen en kuikens daar willen beschermen tegen vossen, roofvogels en ratten.
Als laatste kunnen we noemen de vrijheid om te vallen en te struikelen in de omgeving met oneffenheden. Uit ervaring weten wij dat leren vallen een vaardigheid is die een leven lang meegaat en je kan beschermen tegen -maar ook tijdens- vele soorten ongevallen.
Een lichamelijk te veilige opvoeding kan zich later uitbetalen in gebrek aan coördinatie en een onhandig bewegingsstelsel. Elegantie in bewegen is ook onze doelstelling voor de peuters en kinderen, en al die voordelen gaan een leven lang mee.
Toelichting: wij hebben in elk lokaal een andere klok zodat de peuters op allerlei manieren kunnen leren klok kijken. Klokken met cijfers, zonder cijfers, zonder achtergrond, met Romeinse cijfers, met kleuren, met elk uur een dierengeluid of elk uur een vogelgeluid, een scheepsklok, een Egyptische klok, een digitale klok, een radiografisch gestuurde klok, een stilstaande klok.…..
Stond uw vraag er niet bij?