Essay, 9 oktober 2020
Leren met behulp van ons geheugen …. en het nieuwe leren

De oude vertrouwde manier
De oude manier van leren en onderwijs speelt zich af met behulp van ons geheugen. Geheugen is de basis waarop en waarmee we leren. Het is leren met taal, cijfers, getallen en feiten. Met uitzondering van taal, dingen die nooit veranderen! Alles wat we leren is feitelijk en daarom statisch.
Echter, we leven nu in een dynamische wereld die niet meer hoofdzakelijk statisch is, die veel meer van ons vraagt dan het herinneren van feiten en het kunnen omgaan met cijfers. Kunnen we ons standhouden in een hoog-technische en mediagestuurde omgeving waar we steeds minder controle over hebben? In een wereld waar feiten plaats kunnen maken voor alternatieve feiten en fake nieuws met een eigen waarde?

De nieuwe manier
Is er onderwijs mogelijk dat die nieuwe wereld en omgeving aan kan en er niet alleen mee kan werken, maar ook kan controleren? Onderwijs wat de ontwikkelingen van de komende 50 tot 100 jaar al in zich opgenomen heeft?
Wat als het onderwijs een high-wired brein geeft, wat als het onderwijs super-zintuigen ontwikkelt, als basis voor leren en ontwikkeling van bewustzijn? Wat als élk kind kan kiezen om een genie te worden? Wat als die genialiteit automatisch en spontaan alleen wordt ingezet voor het goed van mens en wereld (want waarom macht en geld najagen als de grootste en onbeperkte rijkdom in je zelf aanwezig is om ontdekt te worden)?

De oude manier van leren is gebaseerd op het gebruik van geheugen, het nieuwe onderwijs is gebaseerd op het ontwaken van bewustzijn.

Essay, 10 oktober 2020
Over Waarden

tekst